Skip to main content
Loading

Bajes TV laat gedetineerden weer mens zijn

Aan de bestaande infrastructuur is een gecontroleerd pakket zenders en een eigen media- en informatiekanaal toegevoegd. Hiermee is gehoor gegeven aan de individuele behoefte van de diverse doelgroep.

Het facilitaire management van een gevangenis beheert een complexe combinatie aan functies, zoals wonen, werken en educatie. Alles natuurlijk onder strikte veiligheidsmaatregelen. Tijdens het project was Jim als Facilitair Manager bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, onder meer verantwoordelijk voor de interne logistiek en techniek binnen de Penitentiaire Inrichting in Alphen aan den Rijn. Samen met Smart Cable voegde hij Bajes TV en een interne kabelkrant toe aan het leven van ruim 1.000 gedetineerden. 

TV kijken is heilig

Jim: “Onze eerste taak is natuurlijk om te zorgen dat onze gedetineerden binnen blijven. Naast het garanderen van de veiligheid voor de ingezetenen en alle medewerkers, is het onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat gedetineerden op een humane manier hun straf kunnen uitzitten. Voor een goede terugkeer naar de samenleving is het belangrijk dat gedetineerden bij ons mens kunnen zijn. TV kijken is daarbij heilig. Door het volgen van de actualiteit blijven zij betrokken bij wat er gebeurt in de wereld. Daarnaast is het kijken van films, documentaires en amusement een prima tijdsvulling.

De situatie

Bij een goede en humane verzorging hoort een televisie aanbod wat past bij de gedetineerde. Wanneer zij onze inrichting betrekken, hebben zij van thuis uit een bepaalde gewenning. Of het nu gaat om muziek, sport of entertainment.

De samenstelling van ons publiek is constant in beweging. Onze samenleving is divers en onze ingezetenen hebben een gemêleerde komaf. Deze multiculturele samenstelling was totaal niet terug te zien in de televisie diensten die we konden aanbieden. Toen we destijds nog een analoog signaal hadden, was het zender aanbod zeer beperkt. Zo hadden we bijvoorbeeld geen Turkse, Marokkaanse en Hindoestaanse zenders. Ook de beeldkwaliteit liet veel te wensen over. Het was gewoon niet van deze tijd.

"1.100 kijkpunten zijn geruisloos overgegaan naar een digitaal signaal."

De oplossing

Om 1.000 kijkpunten over te laten gaan op digitale televisie is een flinke operatie. Je wilt onrust voorkomen, dus continuïteit van deze dienst is cruciaal. Ook beschikken onze inrichtingen over speciale televisies met instellingsbeperkingen. Die kan je niet zomaar vervangen. Ten slotte wil je ook niet elke cel aflopen om de instellingen van het toestel aan te passen. De overstap van analoog naar digitaal moest geruisloos verlopen.

Toen het analoge signaal door de provider werd uit gefaseerd, is Smart Cable aangedragen om de overgang naar IPTV te realiseren. Zij hebben on site geruisloos gezorgd voor:

  1. Installatie en configuratie van een mediacontroller
  2. Geschikt maken van bestaande netwerk voor digitale televisie
  3. Configuratie van alle televisietoestellen

Wanneer je met een bestaand systeem werkt, loop je altijd tegen problemen aan. Op één locatie bijvoorbeeld moest het nieuwe signaal van de provider worden samengevoegd met signaal vanuit een satelliet systeem.

De professionalisering van Bajes TV

De overgang naar IPTV heeft de deur geopend naar tal van nieuwe mogelijkheden. We kunnen nu actief inspelen op situaties en onze gedetineerden beter bedienen. Bijvoorbeeld tijdens de eerste Corona lockdown. De persoonlijke consequenties hiervan zijn in een gevangenis enorm. Dit is waar Bajes TV is ontstaan.

Na de implementatie moeten toestellen opnieuw handmatig ingesteld worden. Met zoveel kijkpunten in een beveiligde omgeving, heeft dat een grote impact op de bedrijfsvoering. Maar als je weet hoe het moet, is de handeling best eenvoudig. Smart Cable heeft voor ons een handleiding uitgewerkt. Die hebben we verspreid onder de gedetineerden. Met de afstandsbediening konden zij nu zelf de nieuwe programma’s activeren op hun toestel. Een doeltreffende oplossing die bijdraagt aan de zelfstandigheid van onze ingezetenen.

Smart Cable heeft een Digitale Inkoppeling ontwikkeld. Hiermee kunnen we zelf films en programma’s uitzenden op een vaste voorkeuze zender. We gebruiken hiervoor DVD spelers en decoders, maar we kunnen eigenlijk alle media via een HDMI aansluiting inpluggen. Tijdens de lockdown konden we de pijn verzachten bij onze ingezetenen door overdag series, film en documentaires uit te zenden.

Onlangs hebben we ook ons eigen infokanaal toegevoegd. Hiermee stellen we echt onze eigen tv-zender samen. Het infokanaal kan ingezet worden voor: Informatie voorziening en voorlichting,gebedsdiensten en missen, kabelkrant in samenwerking met de provider, workout video’s en Informatieve programma’s. Met deze professionalisering van onze televisiediensten kunnen we onze doelgroep echt beter bedienen. 

Eén contactpersoon, ook voor onderhoud

Binnen de facilitaire dienst werken we met veel verschillende leveranciers. In de overgang naar IPTV en bij het realiseren van Bajes TV heb je te maken met providers, de leverancier van TV toestellen en de partij voor het content management systeem. Maar we hebben één contactpersoon.

In die zin zijn we echt ontzorgt; we hebben zelf bijna niks hoeven doen. Smart Cable heeft achter de schermen gezorgd voor een goede afstemming met de provider. En dan niet alleen de techniek, maar bijvoorbeeld ook de inkoopcontracten.

"Wat dat betreft hebben we met het team van Smart Cable er een groep nieuwe collega’s bij."

De TV moet het altijd doen

Wanneer wij een probleem hebben met het signaal, is dat voor ons een serieuze zaak. Wanneer er problemen zijn met deze service kan dat leiden tot onrust. Een opstand moet altijd worden voorkomen, dus de TV moet het altijd doen. Gelukkig begrijpt Smart Cable deze urgentie.

Dankzij de monitordienst kunnen zij op afstand met ons meekijken. Wanneer wij een melding maken dan lezen zij direct ons systeem uit. Vaak kan het probleem online worden verholpen, soms sturen zij op afstand onze technische dienst aan. Wanneer dat niet werkt, is in no-time de juiste persoon bij ons op locatie.