Skip to main content
Loading

Commplaza maakt flexible ITT diensten voor de zorg beheersbaar

Hoe zorg je ervoor dat cliënten van grote zorginstellingen een persoonlijk en beheersbaar televisie aanbod ontvangen, wat tegen een aantrekkelijk tarief wordt geleverd? De nieuwe beheertool communiceert direct met de gebruikers database en bespaart veel handwerk.

Hoe zorg je ervoor dat cliënten van grote zorginstellingen een persoonlijk televisie aanbod ontvangen, wat flexibel en beheersbaar is voor begeleiders en tegen een aantrekkelijk tarief wordt geleverd? Ike Knuivers en Rene Rouw zijn de oprichters van Commplaza en realiseren dit dagelijks, voor duizenden eindgebruikers. 

Wat doet Commplaza?

Commplaza is een organisatie die Internet, TV en Telefonie levert aan zorginstellingen. Zij voorzien op grote campus locaties en kleinere buitenlocaties cliënten in hun dagelijkse portie connectiviteit. Net als SmartCable heeft Commplaza een historie in telecommunicatie.

Wanneer mensen een tehuis betrekken, willen ze graag dezelfde zenders bekijken die ze vroeger thuis hadden. Daarentegen hebben cliënten van een zorginstelling soms juist gecontroleerde toegang nodig. Niet alle content op het internet is immers geschikt voor elke client. Begeleiders willen hun cliënten beschermen en gericht pagina’s en zenders kunnen blokkeren. Hetzelfde geldt voor telefoonnummers.

Daarom is een persoonlijk media profiel essentieel. Voor cliënten, verwanten en begeleiders. 

"Je kan het niet meer maken om een standaard pakket te leveren"

Centrale Media Server van SmartCable

Commplaza koopt de media in bij landelijk opererende providers. We zagen hoe SmartCable providers faciliteerde bij het geschikt maken van grote gebruikersnetwerken. De connectie was snel gemaakt. Zij hebben voor ons de samenwerking Provider – Zorginstelling – Commplaza technisch mogelijk gemaakt. Die ziet er nu als volgt uit:

  1. De zorginstelling koopt ITT diensten voordelig in bij Commplaza;
  2. De provider levert de het signaal naar de zorginstelling;
  3. De Media Server van SmartCable maakt het signaal netwerkgeschikt, voegt extra diensten als EPG en ondertiteling toe en beheert het signaal per kijkpunt;
  4. Commplaza beheert met de cloud database van SmartCable de toestellen of settopboxen van individuele eindgebruikers;
  5. Commplaza factureert de zorginstelling voor het totale media verbruik;
  6. De Zorginstelling factureert eindgebruikers op basis van de specificatie van Commplaza.

Wij willen een TV dienst bieden die past bij de mediabehoefte van vandaag. Je kan het namelijk niet meer maken om aan iedereen een standaard pakket leveren. Bij veel zorginstellingen zagen wij dat TV diensten niet meer paste bij deze tijd. De beeldkwaliteit van analoge zenders was ondermaats, er was nauwelijks de mogelijkheid om zenders toe te voegen en persoonlijke pakketten bestonden niet. De uitdaging zit erin dat instellingen geen unicast verbindingen willen voor hun cliënten. Elk kijkpunt heeft dan zijn eigen stream. Het voordeel hiervan is dat een unicast eenvoudig te beheren is. Maar het nadeel is dat deze individuele verbindingen te veel belasting leggen op het netwerk. Voor een zorginstelling is een goed functionerend LAN netwerk cruciaal voor de dienstverlening. En wanneer het netwerk overbelast raakt, heeft dat grote gevolgen voor deze dienstverlening. Daarom is het voor grote instellingen noodzakelijk om TV diensten via multicast aan te bieden. Elke zender heeft in dat geval zijn eigen stream, waar alle kijkpunten gebruik van maken. Dit is veel lichter in capaciteit.

Zorginstellingen nemen een zakelijke IPTV dienst af bij Commplaza, maar het signaal wat providers bij de voordeur afleveren is een halffabricaat. Het probleem is dat de B2B dienst die geleverd wordt, niet dezelfde kenmerken heeft als de consumentenvariant van dezelfde dienst. Alledaagse toepassingen zoals EPG (de elektronische programma gids) en ondertiteling worden door de provider niet geleverd. SmartCable heeft een toepassing ontwikkeld, waarmee de ondertiteling met één druk op knop voor alle Nederlandse programma’s beschikbaar is. Dit is bovendien een stuk gebruiksvriendelijker dan de 888 code die teletekst gebruikt. Ook voor de EPG is een module ontwikkeld, zodat cliënten hier gewoon gebruik van kunnen maken. Het zijn eigenlijk randvoorwaarden van een consumenten product.

Bottomline: Minder handwerk door API

"Het is voor Commplaza van strategisch belang dat we grote groepen gebruikers efficiënt kunnen bedienen. Alleen op deze manier kunnen we scherpe tarieven blijven aanbieden. Vanuit onze klanten in de zorg krijgen we dagelijks wijzigingen door van individuele kijkbehoefte. Dit is enorm veel handwerk.

De wijziging moet worden overgenomen in onze eigen eindgebruikersdatabase voor de registratie en facturatie. Daarna moet de wijziging ook worden doorgevoerd in de cloud database van SmartCable, waar het signaal per kijkpunt wordt gemanaged.

We hebben een deel van deze helpdeskdienst geautomatiseerd. Door een handige managementschil worden wijzigingen in onze eigen eindgebruiker database direct doorgevoerd op de beheer database van SmartCable. Zij hebben voor ons een API ontwikkeld waarmee onze systemen in de cloud geïntegreerd zijn.

Met deze oplossing kunnen wij voor onze klanten aanvragen sneller verwerken en besparen we dagelijks op de administratieve lasten van onze helpdesk.

"Wij kunnen klantvragen sneller verwerken en besparen dagelijks op administratieve lasten"

Gekozen voor SmartCable

"Als Commplaza zijn we eigenlijk per toeval bij SmartCable terecht gekomen. Er zijn wel andere partijen in markt, maar qua prijs-kwaliteit steken zij er echt bovenuit. We hebben ook dezelfde mentaliteit. We houden van aanpakken en zijn pragmatisch. Met hen kan je snel schakelen, ze hebben korte lijnen en het kennisniveau is hoog.Wat wij waarderen in hun aanpak is vooral de snelheid en flexibiliteit waarmee oplossingen worden geboden. Bovendien is alles wat zij leveren voor ons goed beheersbaar. Dat werkt erg prettig."

Geen concurrentie

"De markt van Commplaza kent bijna geen concurrenten. Er zijn simpelweg geen partijen die een kwalitatieve invulling geven aan beheersbaar systeem van persoonlijke pakketten, waarbij zorginstellingen cliënten eenvoudig kunnen doorbelasten. De compleetheid van de dienst die wij samen gerealiseerd hebben en de snelheid waarmee begeleiders nu in kunnen springen op veranderende behoeften is ongekend.

De beheertool van Commplaza communiceert direct met de gebruikers database. Deze automatiseringsslag scheelt veel handwerk. Zo kan Commplaza scherpe tarieven blijven aanbieden. Klanten zijn altijd erg gecharmeerd van onze oplossing."