Netwerk speelt sleutelrol in de customer journey van Center Parcs
Van videobellen en een film kijken in de cottage tot het openen van deuren en het betalen van diensten. Voor het beheersbaar uitrollen en onderhouden van al deze netwerkdiensten kiest Center Parcs voor een gestroomlijnde aanpak met een 'single point of contact'.
Dit is een verhaal over een bungalowpark wat zich klaar maakt voor de toekomst. Het Europese concern - aangestuurd vanuit Parijs (Pierre & Vacances), brengt mensen samen. Zowel fysiek als digitaal. Connectivity is hierbij het sleutelwoord.
Connectivity heeft betrekking op gasten die videobellen via het Wifi netwerk en een film kijken in de cottage. Maar het heeft ook betrekking op het openen van toegangspoorten en het ontsluiten van activiteiten. Precies hier ligt de uitdaging voor John Broekhuizen, ICT Project en Process Manager van Center Parcs. Want al deze diensten moeten vlekkeloos verlopen. Via hetzelfde netwerk.
De digitale customer journey
Gasten oriënteren, reserveren en betalen digitaal. In de nieuwe en gerenoveerde parken gaat deze digitale service verder. De toegang tot het park, de cottages en activiteiten wordt bijvoorbeeld verleend via een bracelet. Deze persoonlijke bracelet ontvangen gasten bij het inchecken. Het is hun sleutelbos en portemonnee tijdens het verblijf. Met de bracelet kan je activiteiten reserveren, een bowlingbaan boeken of je je lunch betalen in de centrale Market Dome.
Standaardiseren
Center Parcs telt 25 parken in 4 verschillende landen. Wanneer je op elke locatie verschillende diensten en bedrijfsprocessen over hetzelfde netwerk wil laten lopen is standaardiseren een must.
Broekhuizen: “Ten eerste is het zo dat verschillende diensten en signalen via dezelfde COAX verbinding met elkaar kunnen conflicteren. Wanneer een zender toevoegt, kan dat invloed hebben op de Wifi. Ten tweede wil je als ontwikkelende organisatie methodisch te werk gaan. Een wildgroei aan protocollen, leveranciers en onderhoudscontracten zijn een drama om te beheren.”