Skip to main content
Loading

Topaz zet Corona uitwijklocatie in 3 dagen online

De eerste Corona golf in Nederland vroeg om acute maatregelen. De opdracht: “Faciliteer zo snel mogelijk een uitwijklocatie waar we cliënten tijdelijk kunnen huisvesten". 3 dagen na ondertekening van de opdracht was het Wifi netwerk gebruiksklaar.

Topaz is een zorgorganisatie gespecialiseerd in ouderenzorg. Vanuit 9 locaties bieden zij huisvesting aan meer dan 1.400 zorgbehoevende ouderen. Het leven is te kostbaar om afgeraffeld te worden. Daarom zet Topaz zich in voor persoonsgerichte, liefdevolle en hoogwaardige zorg en een huiselijke omgeving.

Maarten Ellebroek werkt bij Topaz en is projectleider voor Healthcare Technology Projects. Dankzij zijn werkervaring in de verpleging en zijn sterke affiniteit met IT snapt hij als geen ander hoe essentieel techniek is voor kwalitatieve zorg en een huiselijke omgeving.

Corona uitwijk locatie

In maart 2020 vroeg de Corona uitbraak in Nederland om acute maatregelen. Voor de kwetsbaarste bewoners van verschillende Topaz locaties, had dit ingrijpende gevolgen. Ontmoetingsplaatsen gingen dicht, net als locaties voor dagbesteding. In verband met besmettingsgevaar kwamen ook thuisbehandeling en familiebezoek te vervallen.

De opdracht: “Faciliteer zo snel mogelijk een uitwijk locatie waar we cliënten uit de thuissituatie tijdelijk kunnen huisvesten. Uiteraard moet deze huisvesting voorzien zijn van TV en Wifi voor cliënten en mobiele telefonie en een Wifi netwerk voor medewerkers.”

Voor de uitwijklocatie was een leegstaand pand beschikbaar. De ruimte was volledig gestript. Dat wil zeggen, de netwerkbekabeling was nog aanwezig, maar de centrale serverruimte was ontmanteld en de het pand was afgesloten van alle telecom diensten.

Topaz werkte al vaker met SmartCable, dus het was logisch om deze uitdaging bij hen neer te leggen. 3 dagen na ondertekening van de opdracht was het Wifi netwerk gebruiksklaar.

"Zij zijn de juiste partner als je snel wat geregeld moet hebben."

Unieke samenwerking gerealiseerd met Ziggo en KPN

Uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke oplossingen. Het ontwerpen, inkopen en realiseren van een dergelijke dienst kost Topaz normaal gesproken een paar weken tot maanden. Door een slimme samenwerking met de 2 grote providers en de juiste technische partners ontstond er een uniek samengestelde dienst:

  1. Internetverbindingen. Activeren van 2 lijnen van 600MB van Ziggo. Dit was binnen een dag gerealiseerd.
  2. Centrale netwerkruimte. Router en professionele firewall geleverd door KPN Hotspots.
  3. Wifi netwerk voor connectiviteit van bewoners en bezoekers. Access points geleverd door KPN Hotspots 
  4. Stabiel en betrouwbaar medewerkersnetwerk. Informatievoorziening voor zorgmedewerkers, zoals medicijnlijsten en actuele zorgprotocollen.
  5. Beheer. Het netwerk is op afstand beheersbaar en het onderhoud is afkocht bij de leverancier.

"Als projectmanager heb je te maken veel partijen die goed met elkaar geschakeld moeten worden. Voor de technische oplevering heb ik alleen de opdracht hoeven formuleren. SmartCable heeft voor ons de volledige inkoop, levering en implementatie uitgevoerd. Zij hebben mij een goed onderhandeld voorstel gepresenteerd, waar het crisisteam en onze afdeling Inkoop direct akkoord kon geven."

"Deze dienst konden we niet realiseren zonder flexibele afspraken met SmartCable. In de zorg werken we met strakke budgetten. Per bewoner wordt er op jaarbasis ingekocht. Voor onze uitwijklocatie hebben we voor deze crisis situatie een tijdelijke opschaling gerealiseerd. Hiermee konden wij de cliënten uit de thuissituatie tijdelijk huisvesten en een stabiele werkplek inrichten voor onze zorgmedewerkers. Hoe lang we deze locatie nodig hebben, kunnen we nu niet overzien. Maar als het nodig is, wordt de locatie ontmanteld. Hier hebben we flexibele afspraken over gemaakt met SmartCable. En zij hebben voor ons dezelfde flexibele afspraken gemaakt met de betrokken providers. Iets wat normaal gesproken ondenkbaar is."

Niet gekozen voor vaste netwerkpartner

"Voor het inrichten van deze locatie is bewust niet gekozen voor een samenwerking met onze vaste netwerkpartner. Het was vooraf nog bekend wie er zorg ging verlenen. Daarom hebben we gekozen voor een open oplossing, werkbaar voor elke zorgorganisatie. Het beheer moest daarom ook volledig buiten Topaz belegd worden.

Waar ook voor gekozen is, is voor een samenwerking tussen verschillende providers. Dat is misschien ongebruikelijk, maar dit netwerk moest binnen een week operationeel. Daarvoor moet je snel verschillende diensten aan elkaar kunnen koppelen.

Er was eerst wat scepsis of het mogelijk was om producten van verschillende providers te combineren tot één dienst, maar wij hadden vertrouwen in de samenwerking met SmartCable. Als zij zeggen dat het kan, dan lukt het ook."

"Ik heb geen klachten gehoord en dat is het grootste compliment wat je als IT dienst kan krijgen"

Over de samenwerking

"Vooral in deze samenwerking heeft Topaz echt een Partner gevonden. We stonden er niet alleen voor en konden gebruik maken van de goede connecties van SmartCable. Hierdoor krijg je geregeld wat je nodig hebt en dat is erg prettig.

De jongens van SmartCable werken netjes en goed. Wanneer een monteur in één van onze patchkasten werkt, dan zit alles altijd keurig vast, strak en op kleur. Het is gewoon een mooie kast en daar word ik erg blij van."